Wat een scène! (NL)

Verhalen in beeld spreken vaak meer tot de verbeelding dan gesproken of geschreven taal. Maar hoe wordt zo’n beeldverhaal eigenlijk gemaakt?

Verhalen in beeld spreken vaak meer tot de verbeelding dan gesproken of geschreven taal. Beeldverhalen beïnvloeden onze kijk op de wereld. Maar hoe wordt zo’n beeldverhaal eigenlijk gemaakt? Leerlingen maken kennis met vijf beeldelementen en verfilmen zelf een scenario.

Het vertellen van verhalen is millennia oud. Verhalen zijn we in de 20ste en 21ste eeuw steeds meer in beeld gaan vangen door middel van fotografie, film, televisie en YouTube video’s. Met het vangen van beelden is een heel nieuwe beeldtaal staan. Makers van deze beeldverhalen kunnen op creatieve wijze communiceren met hun publiek. In plaats van te zeggen hoe een personage zich voelt, kunnen ze het laten zien met camerapositie, mise-en-scène, montage en geluid. Deze workshop leert leerlingen de audiovisuele taal van beeldverhalen verstaan.

Leerlingen leren hoe beeldverhalen worden gemaakt en dit maakproces te analyseren door kennis te maken met vijf elementen van beeldverhalen welke zij vervolgens zelf toepassen in het uitwerken en verfilmen van een scenario.

Aansluiting kerndoelen onderbouw voortgezet onderwijs

Kunst en cultuur

  • Kerndoel 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen.
  • Kerndoel 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren.
  • Kerndoel 50: De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-, dans- of filmvoorstellingen.
  • Kerndoel 51: De leerling leert met behulp van visuele of auditieve middelen verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten, als toeschouwer en als deelnemer.
  • Kerndoel 52: De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder dat van kunstenaars.

Praktische info

  • Geschikt voor: VO/MBO
  • Duur: 180 minuten exclusief eventueel museumbezoek
  • Prijs: € 275 per groep (op locatie kosten in overleg)
  • Groepsgrootte: maximaal 30 leerlingen

Voorbereiding: download de handleiding voor de begeleiders

Aanvragen

Duur:
180 minuten exclusief eventueel museumbezoek
Groepen:
maximaal 30 leerlingen
Prijs:
€ 275 per groep (op locatie kosten in overleg)
Boek workshop
Delen