Medialogica

Media hebben veel invloed op de manier waarop wij als publiek naar elkaar en de wereld kijken. Maar in hoeverre zijn de media een betrouwbare gids?
De informatie vliegt ons om de oren in onze gedigitaliseerde wereld met filterbubbels, online challenges, desinformatie, viral posts en extreme meningen. Media hebben veel invloed op de manier waarop we naar elkaar en de wereld kijken. Maar in hoeverre zijn zij een betrouwbare gids? In de interactieve Masterclass Medialogica ontrafelen scholieren en studenten de mechanismen die schuilgaan achter grote mediagebeurtenissen en zo de publieke opinie beïnvloeden.

Naast slapen en werken, besteden we veel tijd voor de televisie, achter een laptop of met onze neus in onze telefoon. Media dienen als gids om greep te krijgen op de werkelijkheid en bepalen in grote mate ons beeld. Zijn onze bronnen eigenlijk wel betrouwbaar? Hoe komt de publieke opinie tot stand? En welke invloed heeft deze op ons handelen? 

Op basis van terugkerende vragen en thema’s in het televisieprogramma Medialogica, ontwikkelden experts van Beeld en Geluid en HUMAN een educatieve en interactieve les voor het voortgezet onderwijs en het mbo. Daarin is aandacht voor de wisselwerking tussen publieke opinie, politiek en media en hoe ze onze kijk op de werkelijkheid soms dramatisch beïnvloeden.

In de masterclass gaan leerlingen in groepjes als onderzoeksjournalisten aan de slag met het analyseren van een grote gebeurtenis in het nieuws. Ook gaan we in gesprek over onze eigen rol en de kracht van de publieke opinie. Zo leren leerlingen hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg. 

Thema’s

Aan de hand van de thema’s media en ethiek, beeldvorming en mediahypes worden de mechanismen van medialogica ontrafeld. 

Mediahypes

In de Masterclass Medialogica: Mediahypes ontdekken scholieren en studenten hoe een aangespoelde bultrug kon uitgroeien tot een mediahype. Hoe ontstaat een mediahype en welke gevolgen kan het hebben? 

Media en ethiek

In de Masterclass Medialogica: Media en ethiek gaan we in gesprek over privacy en de ethische grenzen van media, publiek en instanties. Dit doen we aan de hand van een vermissingszaak die veel media-aandacht kreeg. Wat betekent het voor de privacy van slachtoffers en nabestaanden als Nederland in de ban raakt van een vermissing?

Beeldvorming oorlogen

Vetrekpunt van deze masterclass is de berichtgeving over en tijdens de dekolonisatieoorlog in het voormalig Nederlands-Indië (1945-1949). Tijdens de masterclass brengen we heden en verleden samen en analyseren leerlingen een historische gebeurtenis vanuit mediaperspectief. Daarbij staan we in het bijzonder stil bij de beeldvorming die ontstaat tijdens een conflict, de kracht van propaganda en de meerwaarde van meerdere perspectieven op gebeurtenissen. Deze masterclass is ontwikkeld in samenwerking met Het Indisch Herinneringscentrum.

Deze masterclass kan geboekt worden in combinatie met een rondleiding bij het Vredespaleis in Den Haag.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door Fonds 21, VSB Fonds en Fonds 1818

Praktische info:

  • Geschikt voor: VO/MBO
  • Duur: 90 minuten exclusief eventueel museumbezoek
  • Prijs: € 225 per groep (op locatie kosten in overleg)
  • Groepsgrootte: maximaal 30 leerlingen

Voorbereiding: download de handleiding voor de begeleiders

Aanvragen

Duur:
90 minuten
Groepen:
maximaal 30
Prijs:
€225
Delen