Ook gaan ze zelf aan de slag: ze maken een eigen video voor een product of standpunt. Sociale media zijn erg belangrijk voor kinderen en vloggers zijn de nieuwe helden. De meeste kinderen willen later niet meer dierenarts of astronaut worden, maar vlogger of youtuber. Dat deze nieuwe helden geld verdienen met vlogs vermoeden kinderen wel, maar met welke technieken ze dat doen en hoe groot ‘influencer marketing’ is, weten ze niet. Ze trappen bijvoorbeeld vaak in de sluikreclame die deze influencers maken. En hoe brengen influencers, naast producten, meningen aan de man?
Verleidingstechnieken van influencers zijn dezelfde als die we al jaren kennen van reclamemakers: vertrouwen, onderhandelen en verlangen kunnen je aanzetten tot actie of het kopen van iets. Leerlingen worden in deze workshop uitgedaagd om verleidingstechnieken te herkennen en vervolgens in te zetten bij het maken van een eigen vlog voor hun eigen mening of standpunt. Zo leren de leerlingen verleidingstechnieken die hun vloggende helden gebruiken zelf ook in te zetten voor bijvoorbeeld een sociaal/maatschappelijk doel.
Aansluiting kerndoelen PO
Kunstzinnige oriëntatie
Praktische info
Voorbereiding: download de handleiding voor de begeleiders