Nog meer uit je Hybride event en Online event te halen

De afgelopen maanden zijn we gewend geraakt aan online events. Van een simpele video uitzending tot een complete studio met presentatoren en sprekers. Voor elk event geldt dat je binding wilt creëren met je bezoekers. We verzamelden voor jou zeven tips om je online event toch een live gevoel en effect mee te geven.

Tip 1: Catering in de zaal en catering thuis
Op elk event is de catering een belangrijk onderdeel van het programma. Aan de presentatie en kwaliteit van een lunch of borrel wordt veel aandacht besteed. Goed eten en drinken verhogen de sfeer en geven je event de uitstraling die het verdient. Waarom zou je deze beleving ook niet aan je online bezoekers geven? Heel veel cateraars zijn in staat om aan huis de meest heerlijke gerechten te leveren. Organiseer je een hybride event dan is het natuurlijk heel leuk om de deelnemers in de zaal en de deelnemers op afstand dezelfde lunch of snacks te bieden.

Tip 2: Vooraankondiging per post

Wil je alvast sfeer in je uitzending brengen? Stuur dan een paar dagen voor je live gaat per post je programma eventueel samen met een leuke gimmick die je bezoekers tijdens het event kunnen gebruiken. Een bedankje voor deelname wordt ook altijd erg gewaardeerd.

Tip 3: Blijf zoveel mogelijk in contact
De vrijblijvendheid van een online event is een stuk groter dan een live event. Blijf dus zo lang en zo vaak mogelijk met je bezoekers in contact. Stuur voorafgaand aan je event berichten met een countdown of gebruik een handige sms-tool om je bezoekers eraan te herinneren dat het event gaat beginnen. Stuur een aantal minuten na je event ook al je deelnemers een bedankje voor zijn of haar deelname.

Tip 4: Betrek en activeer de deelnemers
Het risico dat je bezoekers tijdens je online event afhaken en iets anders gaan doen is groot. Betrek je kijkers actief bij het event door vragen te stellen, een poll te organiseren of input te vragen over het onderwerp. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Tip 5: Kort en krachtig
Een offline event duurt gemiddeld wel vier uur of langer en door het live effect blijven je bezoekers betrokken. Een online-uitzending van vier uur is echt te lang. Verkort je event tot maximaal één tot twee uur of maak er meerdere uitzendingen van.

Tip 6: Maak gebruik van Break-out sessies

Ook tijdens je online event kan je goed gebruik maken van een break-out sessie. Deelnemers geven van tevoren zijn of haar voorkeur aan en kunnen live deelnemen aan een van de sessies. Na deze break-out leid je alle bezoekers weer terug naar het plenaire gedeelte.

Tip 7: Gebruik Social Media

Creëer ook voor je online evenement een buzz op sociale media. Maak tijdens je event foto’s en korte filmpjes en post deze op verschillende social kanalen die voor jou relevant zijn. Vraag  je deelnemers ook actief te zijn en te delen tijdens het event. Deelnemers blijven posten als ze merken dat er veel reacties en likes komen op hun posts.

We hopen dat we je met deze zeven tips voldoende inspiratie hebben gegeven om je online event succesvol te maken met voldoende inhoud, interactie en energie.

Wil je meer informatie over hoe je het beste een Hybride event of een Online event organiseert en weten wat er technisch allemaal bij komt kijken? Neem dan contact op met Beeld en Geluid Den Haag of klik alvast hier voor meer informatie. 

Delen