Webinars: de meest gemaakte fouten

Sinds de intreding van het COVID-19 virus worden we wekelijks uitgenodigd om deel te nemen aan een webinar of online event. Het is een hele effectieve en leuke manier om in contact te komen met je doelgroep. Maar het betekent niet altijd direct dat het goed gaat. Hieronder vind je de meest gemaakte fouten bij een webinar.

Te lang

Een webinar is echt iets anders dan een fysiek evenement. Een offline evenement kan rustig vier uur duren. Een webinar maximaal twee uur. Denk dus niet dat je een fysiek evenement een op een over kan nemen voor je online variant. Vanuit Beeld en Geluid Den Haag hebben we hiervoor een speciaal canvas ontwikkeld die je kan gebruiken voor de samenstelling van je webinar. Deze kan je opvragen via het e-mailadres onderaan deze pagina.

Geen interactie

Niets is saaier dan alleen maar kijken naar iemand die een verhaal aan het vertellen is. Je wilt als deelnemer onderdeel zijn van je webinar en het gevoel krijgen dat je invloed hebt op het programma. Gebruik dus zoveel mogelijk interactie momenten en bouw je programma ook op rondom deze mogelijkheden. Wil je presentator hier niet aan meewerken en toch een in zijne eentje het verhaal vertellen? Boek iemand anders of laat hem een podcast opnemen die je deelnemers op een ander moment kunnen beluisteren. Op ons eigen online platform hebben we verschillende tools voor interactie maar we kunnen je ook adviseren voor andere platformen.

Slechte verbinding

Je programma kan nog zo goed zijn, als de techniek niet meewerkt dan haken je kijkers heel snel af. Test alles goed van te voren en zorg dat je met professionals werkt die veel ervaring hebben met webinars. Je streamt tegelijkertijd geluid en beeld en dat is niet voor iedere internetverbinding werkbaar.

Gebruiksonvriendelijk platform 

Voordat je de keuze maakt voor een platform is het verstandig om te informeren bij je doelgroep welk platform ze kunnen gebruiken. Sommige opdrachtgevers werken met een externe verbinding of mogen bepaalde websites niet bezoeken. Onderzoek ook bij je platform hoe het registratieproces verloopt en hoe je kijkers moeten inloggen. Aan de hand van deze informatie maak je uiteindelijk de keuze voor het juiste platform. Heb je hier hulp bij nodig? Vanuit Beeld en Geluid Den Haag hebben we veel ervaring met diverse platformen.

Onderschatten moeilijkheidsgraad

Bij het maken van een webinar komt veel kijken. Stel vooraf de vragen: wat is het doel van je webinar? Hoe ziet je programma eruit en is het wel interessant genoeg voor je kijkers? Hoe maak je jouw programma zo aantrekkelijk dat mensen ook daadwerkelijk blijven kijken en hoe zorg je ervoor dat mensen zich gaan aanmelden. Allemaal vragen die je voorafgaand aan je webinar kan beantwoorden. Heb je het antwoord niet? Ga dan testen of vraag het aan je doelgroep. 

Vragen?

Heb je vragen over het organiseren van een webinar of ander online event? Neem dan contact met onze online event experts via events.denhaag@beeldengeluid.nl of bel 070-3307575.

Neem ook een kijkje bij onze overige blogs over webinars.

Delen