Trending tools en technologieën voor de evenementenbranche 

Je kunt er niet omheen: de ontwikkelingen op het gebied van technologieën gaan razendsnel. In deze blog zetten we daarom enkele populaire technologieën voor de evenementenbranche voor je op een rijtje. Zo blijf jij bij de tijd en weet je met welke technologieën je impact kan maken met jouw evenement!

Er zijn tegenwoordig weinig mensen die hun telefoon niet meer overal mee naartoe brengen. Je kunt de mobiele telefoons daarom prima inzetten om meer interactie met je publiek op te zoeken! Deze interactie helpt bij het vasthouden van de aandacht van je publiek. Maar wat zijn de meest trending tools anno 2022? Hieronder zetten we ze kort voor je op een rijtje!

Interactieplatformen 

Wil jij jouw publiek geboeid houden tijdens een evenement? Zet een interactieplatform in om binnen no-time discussie op gang te brengen door een luchtige quiz in elkaar te zetten.

Met deze gebruiksvriendelijke tool kun je een quiz inzetten om de kennis van je publiek te toetsen over een bepaald onderwerp. Jij bepaalt hoe deze quiz eruit ziet door bijvoorbeeld je vragen op te fleuren met foto- en videomateriaal en te beslissen hoeveel tijd bezoekers hebben om antwoord te geven. Daarnaast kun je stellingen formuleren, waardoor je de mening van je bezoekers inzichtelijk maakt. Dit kan het vertrekpunt zijn voor een interessante discussie! 

Enkele tools die eruit springen zijn Kahoot!, Mentimeter en Yellenge.

De tool Kahoot! richt zich meer op het speelse quiz aspect en Mentimeter en Yellenge zijn wat formeler ingericht. Bij Mentimeter is er ook een mogelijkheid om een Wordcloud weer te geven met open antwoorden. De tool Yellenge is daarnaast volledig in eigen huisstijl in te richten. 

Eventsoftware

Met eventsoftware die specifiek gericht is op de evenementenbranche organiseer en beheer je gemakkelijk je eigen event. Eventsoftware is tegenwoordig zeer gebruiksvriendelijk en eenvoudig op te stellen. Denk aan het uitnodigingstraject, de ticketverkoop, het online inchecken van je publiek, het bijhouden van betrokkenheid en het bekijken van statistieken. Het is mogelijk bij hybride events om zowel de kijker thuis als de deelnemer op locatie deel te laten nemen aan de verschillende interactiemogelijkheden zoals de chats, polls en wordclouds. Platformen die dit aanbieden zijn bijvoorbeeld Invitado en Momice. 

Steeds meer gasten hebben behoefte aan een persoonlijke en unieke beleving tijdens een evenement. Door bezoekersregistratie kun je aangeven hoe lang iemand op je evenement aanwezig is en hoe diegene zich beweegt. Met behulp van kleine bluetooths zendertjes genaamd ‘Beacons’ kun je een signaal uitzenden die een bepaalde functie in een app activeert. Via Beacons kun je bijvoorbeeld een enquête sturen naar bezoekers van een specifieke breakout-room, of kunnen welkomstschermen zich automatisch aanpassen bij binnenkomst van een bepaalde gast.   

VR Escape Game

Het indrukwekkende archiefmateriaal van Beeld en Geluid is op een geheel nieuwe wijze te bewonderen in de vorm van de Beeld en Geluid VR Escape Game. Kraak in een team van twee tot zes personen de verschillende levels en ga in vogelvlucht door de meest iconische fragmenten uit onze mediageschiedenis! Van Swiebertje tot Pokémon, de Honeymoon Quiz en de overwinning op het EK in 1988: in deze game kom je de mooiste fragmenten tegen. De game speelt zich zowel in de echte- als in de VR-wereld plaats. In de game heb je verschillende props tot je beschikking die je helpen bij het oplossen van de puzzel. Alleen door goed te communiceren met je team kun je de code kraken. Dit maakt deze game niet alleen een heel prettig tussenprogramma, maar ook een uitstekende teambuildingactiviteit! 

Delen