“Ik wil gewoon iets dat werkt en alles kan!”

Online Events: dit is wat WIJ hebben geleerd… en we delen graag!

Iedereen is inmiddels bekomen van de eerste coronaschrik. Onze klanten en wijzelf snappen dat contact maken gewoon door moet gaan. Online en Hybride Events zijn niet meer weg te denken. Wij hebben ze meerdere keren per week in huis. Steeds vaker horen we: “hoe zenden jullie dan uit, hoe werkt het, moet dat via een speciaal platform?” In deze blog vertellen we je waar je op moet letten.

1. Soorten online events en interactie met publiek

Allereerst vertellen we nog even welke soorten online live events er zijn: livestreams, webinars en hybride events. Bij een livestream zend je alleen uit en heb je verder geen interactie met je publiek. Hiervoor kan je bijvoorbeeld YouTube Live gebruiken. Dit is gebruiksvriendelijk en is voor iedereen toegankelijk zonder inlog of registratie. 

Wil je echte interactie met je publiek, dan kies je voor webinars of hybride events. Door de interactie is de impact van het evenement groter. Bij hybride events is er ook nog publiek in de zaal, wat weer een extra dimensie en energie geeft. Dit is zichtbaar in de uitzending. Het is dus belangrijk om je wat beter te verdiepen in het platform voordat je kiest. Wordt het: Livestorm, Zoom, Webex, Blue Jeans, Sqiffer of iets anders?

We adviseren je graag, gedacht van de doelstellingen van het evenement dat je wil organiseren.

2. Online Break-out Sessies

Wil je ook online break-out sessie gaan organiseren dan merken we in de praktijk dat er vaak wordt gekozen om deze sessies in een ander platform te organiseren waardoor het publiek moet switchen tussen de verschillenden platforms. De kans dat de kijker afhaakt wordt hierdoor vele malen groter.

3. Registratie van online publiek

Het liefst wil je als organisator weten wie zich aanmeldt voor je event en of ze ook daadwerkelijk gaan kijken. Na de registratie wil je blijven communiceren met de deelnemers en ervoor zorgen dat ze bekend zijn met het platform. Je kunt ervoor kiezen om hier een aparte tool voor te gebruiken zoals MailChimp maar nog beter is om dit al vanuit je platform te verzorgen waar je je event ook mee gaat uitzenden.

4. Ticketverkoop aan online publiek

Mocht je een online event organiseren waarvoor je tickets wil verkopen of donaties activeren, dan kunnen we je hierover ook adviseren.  

5. Interactie: hoe doen we dat?

Polls, chatfuncties, quizes, we hebben ze allemaal langs zien komen. Ideale tools om je publiek te betrekken bij je online event. Zo voelen ze zich onderdeel van je programma en kan je ze ook daadwerkelijk mee laten bouwen aan de inhoud van je event. Het liefst wil je ook laten zien aan je deelnemers wie de andere deelnemers zijn en zo het online netwerken faciliteren. 

6. Branding: hoe zorg je daarvoor?

Als organisator wil je ook online je branding in orde hebben en je event kunnen voorzien van je eigen look and feel. Gek genoeg bieden maar heel weinig platforms deze mogelijkheid … terwijl het naar ons idee niet zo moeilijk kan zijn.

7. Platforms?

Deze verzuchting hoorden wij laatst door de telefoonJ. Beeld en Geluid Den Haag werkt met een prachtig platform dat kan zorgen voor een volledig branded event met de impact die nodig hebt.

Van een volledig geautomatiseerd uitnodigingstraject, eventuele betaling, break-out sessies, interactie tools en waar nodig een borrelbox in de zaal en een borrelbox bij de kijkers op afstand. Beeld en Geluid Den Haag denk heel graag mee, zodat jij kan focussen op de inhoud en het publiek in plaats van snoertjes en camera’s.

Wil je meer weten?
Bel 070 330 75 75 of stuur een e-mail. Wij denken graag met je mee!

Delen