De voordelen van fysieke events  

Grootschalige evenementen zijn weer mogelijk! Een goed moment om de voordelen van een fysiek event op locatie weer op te poetsen. Het helpt je om een goede afweging en de juiste keus te maken. Is jouw volgende event een fysiek event?

Wie denkt dat, na meerdere periodes van online en hybride evenementen, de tijd van fysieke events voorbij is heeft het mis. De toekomst van marketing en communicatie mag dan digitaal zijn, face-to-face interacties kunnen nooit vervangen worden door digitale content. De lockdowns brachten aan het licht dat mensen hunkeren naar persoonlijk contact. Zie de run op de restaurants en cafés na het recente loslaten van een aantal maatregelen. Zakelijk speelt dit net zo. Werknemers verlangen ernaar hun collega’s te treffen. Organisaties willen hun relaties en klanten uitnodigen om elkaar beter te leren kennen en hen een podium te bieden om te netwerken. De energie ervaren van een live publiek, het fysiek kunnen netwerken en opgaan in een bijzondere beleving: we kijken er allemaal naar uit.  De belangrijkste voordelen van fysieke events op een rij:

1. Persoonlijke ontmoeting verbindt

Welk type event past het best bij jouw event en jouw boodschap? Bij een fysiek event is het natuurlijk de persoonlijke ontmoeting die verbindt. Je sluit sneller deals, netwerken gaat veel soepeler face-to-face. Je vindt sneller nieuwe connecties, potentiële klanten en businesspartners met gedeelde passie en interesse. Je kunt elkaar direct in de ogen kijken. Dat bij elkaar zijn is van onschatbare waarde, zoals we tijdens de pandemie zelf hebben ervaren. Non-verbale communicatie is ook een wezenlijk onderdeel van de totale communicatie. Juist door fysiek mensen bijeen te brengen op een locatie heb je meer kans je bezoeker emotioneel aan je te binden.

2. Meer tijd en aandacht

Bij een fysiek event is de bezoeker er echt even uit. Het is een uitje en precies dat gevoel is goud waard als het gaat om effectief en impactvol communiceren. Mensen komen naar een locatie voor een programma en dus is hun hele mindset erop gericht om tijd en aandacht te investeren. Er is meer focus en aandacht voor het programma. Met activiteiten in nevenruimtes, naast een plenaire zaal, stel je een afwisselend programma samen. Zo hou je bezoekers geboeid en in beweging. Jouw locatiekeus is onderdeel van de beleving.

3. Meer impact

De gegeven boodschap beklijft meer tijdens een fysiek event. Belangrijk als je gedrag wilt veranderen of de kooplust wilt aanwakkeren. Het is de totale zintuigelijke beleving die de boodschap versterkt. Dit kun je nog eens versterken door de bezoeker iets- een goodiebag of een product – mee te geven. De praktijk leert dat er minder kans is op no-shows. Als mensen zich hebben aangemeld voor het fysieke event bestaat er bijna een morele verplichting om ook daadwerkelijk te komen. Zonder afmelding niet komen opdagen voelt dan als asociaal.

4. Data voor “after sales”

Net als bij andere event-vormen verzamel je data over de bezoekers om meer te halen uit je event. Het fysieke event heeft een voortraject dat je data kan opleveren. Natuurlijk op het event zelf volg je de bezoeker en ook dat levert waardevolle informatie op. Het natraject biedt tot slot volop kansen om nog meer waardevolle gegevens te verzamelen en de eerder verzamelde data in te zetten. Zeker op een goed geoutilleerde locatie zoals bij Beeld en Geluid kan een professioneel beeldverslag worden gemaakt van het fysieke event dat later via andere kanalen wordt uitgezonden. Zo wordt de impact van het event verder vergroot. 

En dan? Dan staat niets de organisatie in de weg van een fysiek event dat verrast, prikkelt en aansluit op de behoefte van jouw publiek. Wij zijn er klaar voor. Jij ook?

Benieuwd welke voordelen van online events goed in te zetten zijn voor jouw live event? Bekijk dan deze video.

Delen