Janice Deul is activist, fashion journalist en curator en zet zich in voor meer diversiteit in de (mode)reclamewereld. In dit college onderzoekt ze hoe de reclamewereld ervoor staat op het gebied van diversiteit en welke stappen er nog te maken zijn.
Reclame is overal en vertelt je wat je moet kopen, maar ook hoe aantrekkelijk, mooi en gelukkig je kan worden. Het gaat niet alleen om koopgedrag, maar ook om de weerspiegeling van onze samenleving: het gedrag in het dagelijkse leven.
Waarom is het belangrijk dat reclames een afspiegeling van de samenleving tonen? Hoe divers en inclusief zijn Nederlandse reclames eigenlijk? En welke stappen zijn er nog te maken voor de reclamewereld? Aan de hand van verschillende voorbeelden van reclames door de jaren heen zal Janice laten zien dat er al veel veranderd is maar dat er ook nog steeds stevig wordt vastgehouden aan vaste stereotypes en rolpatronen in de wereld van de reclame. Wat is er nou nodig om er voor te zorgen dat diversiteit de nieuwe norm kan worden?
Hoe komen (werkende) vrouwen in reclames voor? Of mensen van kleur? Voorafgaand aan dit mediacollege sprak Jip (van My Daily Shot of Culture) hierover met Serena Daalmans, onderzoeker communicatiewetenschap, en acteur André Dongelmans, bekend van de nieuwe Amstel reclame, in de eerste aflevering van Media Kwestie.
Tijdens de Beeld & Geluid mediacolleges staan uiteenlopende mediamakers en deskundigen stil bij de wijze waarop we leven in media: over hoe media ons beïnvloeden en hoe zij onderdeel vormen van ons dagelijks leven. Beeld & Geluid is hét instituut voor media met vestigingen in Hilversum en Den Haag en herbergt de grootste mediacollectie van Nederland. Kijk in onze agenda voor alle Mediacolleges.